das „Vitamin D“ – Thema ist recht komplex und noch immer stark unterschätzt. Der Nutzen des Hormons bzw. von Vitamin D (Sonnen-Vitamin) ist schon recht lange bekannt. Im Misskredit geriet es nach dem 2. Weltkrieg durch den exzessiven Einsatz mit toxischen Begleiterscheinungen bei Kindern, weshalb es dann sehr kritisch beurteilt wurde. Erst in neuerer Zeit gewinnt Vitamin D an Bedeutung, weil man (wieder) erkannt hat, wie wichtig es ist.
Es hat einen Einfluss auf zahlreiche Prozesse im Körper und ein Mangel wird heute mit den verschiedensten Erkrankungen in Verbindung gebracht:
- negativer Einfluss auf das Immunsystem, damit verbunden eine erhöhte Infektanfälligkeit, insbes. auch chronischer Infekte, Autoimmunerkrankungen
- negativer Einfluss auf Calcium- und Phosphorstoffwechsel
- Osteoporose, Rachitis, Muskelschwund
- Übergewicht (Adipositas)
- Erkrankungen der Haut
- Diabetes mellitus Typ I und Typ 2
- Herz- Kreislauferkrankungen
- Gebärmutterzysten
- Darm-, Mamma-, Prostata-, Gebärmutter und Hautkrebs
- Abszesse in Kieferknochen
…
Zum Kaninchen und dem Calciumstoffwechsel:
Offenbar ist für Kaninchen die benötigte Menge an Vitamin relativ gering und es wird als Depot angelegt, also über einen längeren Zeitraum gespeichert. Demzufolge ist es logisch, dass ein Einfluss erst nach längerer Zeit erkennbar wäre. Wie auch immer - Kamphues et al (1986) z. B. waren nach Versuchen der Meinung, dass Vitamin D für Kaninchen nicht so bedeutungsvoll wäre und bereits geringe Mengen reichen würden, den Bedarf zu decken:

Zitat von
Kamphues et al (1986)
Gehalte von 500 IE/kg Alleinfutter dürften bei adäquater Ca- und P-Zufuhr (5-8 bzw. 4-6 g/kg) ausreichen.
Die Menge an Vitamin D im Futter betrug in drei Versuchen jeweils 0 (ohne Überprüfung), 1.000 und 5.000 IE/kg, die Versuchszeit 14 bzw. 19 Wochen. Im Vitamin-D-freien Futter kamen nach Kamphues „nur solche Komponenten zum Einsatz, die nach Angaben aus dem Schrifttum als Vitamin D-frei angesehen werden können“ – das Futter selbst wurde gar nicht auf den Vitamin-D-Gehalt geprüft, es wurde nur aufgeführt, welche Mengen man zusätzlich in das Futter getan hatte. Wenn man bedenkt, dass je nach Trocknungsverfahren von Pflanzen der Gehalt erheblich schwanken kann, ist das verwunderlich. Gemessen wurde der Einfluss von Vitamin D lediglich über die Ca-Absorption und Exkretion, aber nicht die 25-Hydroxyvitamin D-Serumkonzentration (Blut). Man wusste also gar nicht, wie hoch a) der Vitamingehalt im Futter und b) die tatsächliche Verfügbarkeit von Vitamin D im Körper war.
Ein weiteres, ganz allgemeines Übel aller Versuchsergebnisse, die in Fachzeitschriften veröffentlicht werden, ist die jeweils kurze Versuchsdauer. In aller Regel werden Versuche unter den üblichen Standards durchgeführt: die Tiere werden über einen Zeitraum von mind. 2 – 3 Wochen konditioniert, also auf etwa gleiche Ausgangsbedingungen gebracht. Sie erhalten ein kontrolliertes Laborfutter unter kontrollierten Bedingungen. In gewisser Hinsicht ist das sinnvoll, weil man nur so Ergebnisse unter später veränderten Bedingungen vergleichen kann. Wenn dabei aber eine Substanz eine wichtige Rolle spielt, die im Körper als Depot gespeichert wird, muss man entsprechend die Bedingungen ändern. Im Fall der Versuche von Kamphues betrug der Vitamin-D-Gehalt im Futter
vor den eigentlichen Versuchen 750 IE/kg, er war also sehr hoch. Das heißt, man hätte die Tiere mindestens ein halbes Jahr ohne dieses Vitamin füttern müssen, weil erst dann das Depot im Körper verbraucht gewesen wäre. Erst dann hätte man einen Einfluss messen können, den eine Haltung ohne UV-Strahlung und ohne Zulage von Vitamin D im Futter verursacht. Nach Fairham & Harcourt-Brown (1999) und Harcourt-Brown (2002) beträgt diese Zeit ca. 5 Monate. Aber exakt
vor dem Erreichen dieses Zustandes (nämlich nach 19 Wochen) wurde der Versuch von Kamphues et al (1986) beendet.
Interessanterweise wird in der Dissertation von Hansen (2012) noch folgende Aussage von Kamphues angeführt: “In diesem Zusammenhang [dass die Ca-Absorption
im Darm bei ausreichendem Ca-Angebot in der Nahrung nicht auf Vitamin D angewiesen ist] diskutierte KAMPHUES (1999), in Bezug auf eine persönliche Mitteilung von J. HARMEYER, ob die unter natürlichen Bedingungen tagsüber in unterirdischen Höhlen lebende und im Wesentlichen nur nachts aktive Spezies überhaupt einen „üblichen Vitamin D-Bedarf“ hätte, da die notwendige UV-Strahlung zur Umwandlung des mit der pflanzlichen Nahrung aufgenommenen Vitamin D2 (Ergocalciferol) unter diesen Bedingungen ohnehin fehle.“
OK, Kaninchen gelten zwar als dämmerungs- und nachtaktive Tiere, weshalb es vielleicht verwunderlich scheint, dass nun ausgerechnet ein „Sonnen-Vitamin“ für diese Tiere wichtig sein soll. Fakt ist aber, dass Kaninchen auch am Tag außerhalb des Baus aktiv sind. Auch wir finden unsere Tiere oft mit geschlossenen Augen direkt in der Sonne sitzend – sie nehmen regelrecht ein Sonnenbad. Vor allem im Winter ist das sehr auffällig, aber auch im Sommer habe ich mich früher oft gefragt, wieso ein Tier lang ausgestreckt im Sand oder Gras liegt und sich von der Sonne bescheinen lässt.
Auch die Wildkaninchen, die ich gelegentlich beobachte, lassen sich am späten Nachmittag bzw. abends an versteckten Stellen mit geschlossenen Augen die Sonne auf den Pelz brennen… Angesichts der Beschreibungen und Beobachtungen muss man schlicht den Begriff des „dämmerungs- und nachtaktiven“ Tieres wahrscheinlich etwas genauer definieren, denn er bedeutet nicht, das Kaninchen ihr Leben ohne Sonnenlicht verbringen. Als schlichtes, unwissenschaftliches Gemüt liegt es mir fern, die Meinung von Univ.-Prof. Dr. J. Kamphues, dem Direktor des Instituts für Tierernährung Hannover, anzuzweifeln, aber im Fall der „
nur nachts aktive Spezies“ Kaninchen sei Widerspruch erlaubt.
Als Beleg mögen 2 Bilder dienen, die Wildkaninchen trotz einer, für sie sehr gefährlichen, Umgebung in der Sonne zeigen – nämlich in einem beliebten Hunde-Auslaufgebiet an der Murg in der Nähe von Kuppenheim/Baden-Württemberg.
Im Kaninchenbereich ist es Harcourt-Brown, die recht umfangreiche Untersuchungen in Bezug auf Vitamin D in Verbindung mit Abszessen und Zahnerkrankungen vorgenommen hat.

Zitat von
Fairham & Harcourt-Brown (1999)
The concentration of the active form of vitamin D3, 1,25-(OH)2D3 in the plasma of rabbits kept as pets and fed on proprietary rabbit food, hay and vegetables was too low to be measured by the radioisotopic assay used. There appeared to be a trend towards low concentrations in the spring and in rabbits kept in hutches in comparison with rabbits with unrestricted access to sunlight, exercise and grazing.

Zitat von
Harcourt-Brown (2002)
In rabbits, passive intestinal absorption of calcium is efficient. If dietary calcium concentrations are adequate, it appears that vitamin D is not required for calcium absorption (Bourdeau ef al., 1986; Kamphues, 1991). However, vitamin D increases intestinal absorption of calcium and is required if dietary calcium levels are low (Brommage el al., 1988). Because it is absorbed passively, there is no feedback mechanism and calcium is absorbed in proportion to the dietary calcium concentration (Cheeke and Amberg, 1973). Blood calcium concentrations increase if dietary calcium levels are elevated. The rabbit kidney is capable of excreting or conserving calcium according to metabolic need. Responses are mediated by PTH and 1,25-dihydroxyvitamin D 3 (Bourdeau el al., 1988). Tubular reabsorption of calcium by the kidney increases during periods of calcium deprivation (Bourdeau and Lau, 1992). During periods of high calcium intake the rabbit kidney is capable of increasing the fractional excretion of calcium into the urine considerably (Whiting and Quamme, 1984). The excretion rates of calcium are proportional to dietary intake (Kennedy, 1965). Calcium precipitates as calcium carbonate in the alkaline urine of rabbits and high dietary calcium intake results in large amounts of urinary sediment. Normal rabbit urine is turbid due to the presence of calcium carbonate. Pregnant, lactating or growing rabbits or those that are anorexic or on a calcium deficient diet ean excrete clear urine. There appears to be a difference in calcium metabolism in immature and mature rabbits. Serum calcium concentrations are not as variable in growing rabbits as in mature rabbits (Kamphues cl al., 1986; Gilsanz el al., 1991). Immature rabbits on forced high dietary calcium concentrations do not develop soft tissue calcification like their adult counterparts (Kamphues el al., 1986).
The calcium:phosphorus ratio in the diet affects bone density. In rabbits, a low calcium:phosphorus ratio of 1:2 or 1:3 does not affect bone calcification or growth rate unless dietary phosphorus levels are high. If dietary phosphorus concentrations increase to more than 1% then bone densitv decreases if the calcium:phosphorus ratio falls below 1:1. Many cereals have phosphorus levels greater than 1% and a calcium:phosphorus ratio that is less than 1:1 and can therefore affect bone density. Rabbits are tolerant of a high calcium:phosphorus ratio. Growth rate and bone density are not affected by increasing calcium concentrations to a ratio of 12:1 (Chapin and Smith, 1967b). The minimum requirement of phosphorus for optimum bone strength in growing rabbits is 0.22% (Mathieu and Smith, 1961). A nutritional requirement of phosphorus for maintenance of adult rabbits has not been determined. A dietary level of 0.4-0.8% has been suggested for pet rabbits (Lowe, 1998). The phosphorus content of grass and hay is less than 0.4% (McDonald el al., 1996).
Das beantwortet auch Deine Frage nach dem Ca/P-Verhältnis (für Kaninchen)…

Zitat von
Harcourt-Brown (2002)
Rabbits that lived outside in free range conditions had PTH levels that were significantly lower than rabbits suffering from clinical disease associated with dental problems. […]Radiography is an important part of diagnosis of metabolie bone disease. The radiographic signs of nutritional secondary hyperparathyroidism in any species have been described and include: resorption of the cortex of the tooth socket (lamina dura), osteoporosis of all bones, especially the calvarium and mandible, folding fractures of the long bones, compression fractures of the vertebrae and abnormalities of the pelvis (Morgan, 1972). Many of the radiographie changes that take place in rabbits with acquired dental disease are typical of metabolic bone disease. Resorption of the lamina dura is seen, especially on post-mortem radiographs of hemi-mandibles (see Figure 7.8 ) and osteoporosis of the mandible and calvarium are characteristic findings in prepared skulls (see Plate 16).
Interessant ist die Feststellung von Bourdeau et al. (1986), wonach bei einem chronischem Vitamin-D-Mangel die renale Ausscheidung von Ca und P abnimmt. Es stellt sich natürlich sofort die Frage, was denn mit dem Calcium passiert, das nicht ausgeschieden wird und im Körper bzw. den Organen verbleibt

Zitat von
Bourdeau et al. (1986
Chronic vitamin D deficiency (with undetectable serum concentrations of 25-hydroxycholecalciferol or calcitriol) was associated with mild hypocalcemia, moderate hypophosphatemia, and generally elevated serum parathyroid hormone concentrations. Net intestinal absorption of calcium or phosphorus was equal in chronically vitamin D-deficient adult rabbits and nutritionally matched, vitamin D-supplemented controls. In contrast, urinary excretion rates of both minerals were reduced significantly in the vitamin D-deficient group, indicating the action of homeostatic mechanisms within the kidneys. As a result of the decreased urinary excretions of calcium and phosphorus, the net external balance for each mineral during the metabolic balance studies was significantly more positive in the chronically vitamin D-deficient rabbits than in the vitamin D-supplemented controls. These observations demonstrate the importance of the renal conservation of Ca and P to mineral homeostasis in the chronically vitamin D-deficient adult rabbit.
Einige Auszüge aus Fachartikeln, die nicht nur explizit aus Versuchen mit Kaninchen stammen und sich nicht nur mit dem Calciumstoffwechsel befassen, sondern mit weiteren, wichtigen Funktionen des Vitamin D:

Zitat von
Holick, M. F. (2004a)
How is it possible that vitamin D can have such a wide range of therapeutic and health-related benefits? The answer lies in the fact that the VDR [Vitamin D Receptor, d. Verf.] is present in most cells and tissues in the body. 1,25(OH)2D is one of the most potent regulators of cellular growth in both normal and cancer cells. It has been suggested that increased vitamin D intake or increased exposure to sunlight, raising blood concentrations of 25(OH)D above 78 nmol/L (30 ng/mL), is necessary for maximal extrarenal production of 1,25(OH)2D in a wide variety of tissues and cells in the body, including colon, breast, prostate, lung, activated macrophages, and parathyroid cells. The local production of 1,25(OH)2D is thought to be important for keeping cell growth in check and possible preventing the cell from becoming autonomous and developing into a unregulated cancer cell.
Activated T and B lymphocytes have VDRs. 1,25(OH)2D is a very effective modulator of the immune system. In a variety of animal models, it has been demonstrated that pretreatment with 1,25(OH)2D is effective in mitigating or preventing the onset of type 1 diabetes mellitus, multiple sclerosis, rheumatoid arthritis, and Crohn’s disease (2, 22, 90, 121–123). In addition, Li et al reported that, in a mouse model, 1,25(OH)2D was an effective inhibitor of the blood pressure hormone renin.

Zitat von
Holick, M. F. (2004b)
The simplest way to obtain vitamin D is from moderate exposure to sunlight. I recommend that exposure of hands, face and arms, or arms and legs to sunlight for a period equal to 25% of the time that it would take to cause a light pinkness to the skin (1 minimum erythemal dose) is sufficient not only to satisfy the body’s requirement, but also to make sufficient amounts of vitamin D to store in the body for use on rainy days and during times when sun exposure is inadequate to produce enough vitamin D in the skin. I have provided guidelines for the amount of sun exposure needed by people of all skin types to achieve their vitamin D requirement without significantly increasing the risk of skin damage and skin cancer (9, 39). Increasing the intakes of foods fortified with vitamin D, including milk, orange juice, cereals, and oily fish, is a reasonable approach to satisfying the body’s requirement. Taking 1 multivitamin is counterproductive, because too much vitamin A would be ingested, and that increases the risk of birth defects and osteoporosis. Alternatively, one multivitamin containing 400 IU vitamin D and a vitamin D supplement containing either 400 or 1000 IU vitamin D is appropriate.

Zitat von
Cantorna et al (2004)
Vitamin D is an important immune system regulator. The active form of vitamin D, 1,25-dihydroxyvitamin D3 [1,25(OH)2D3], has been shown to inhibit the development of autoimmune diseases, including inflammatory bowel disease (IBD). […]Both dietary calcium and 1,25(OH)2D3 are important regulators of autoimmune responses in the gastrointestinal tract and central nervous system.

Zitat von
DeLuca (2004)
One of the most important facets of vitamin D is its many physiologic activities. The importance of vitamin D being continually available is obvious. Vitamin D deficiencies compromise not only bone mineralization but also many other biological activities. It is well known that vitamin D deficiency rickets is appearing even in highly developed countries. In Europe, vitamin D fortification of foods is largely absent, and little vitamin D is made in the skin of individuals in the northern and southern regions of the planet during the winter months. To protect against bone diseases and other kinds of degenerative diseases and autoimmune diseases, adequate concentrations of vitamin D are extremely important. In the view of many scientists in the vitamin D field, the recommended dietary allowance is too low. Supplementation with vitamin D3 at 2000 IU/d should be considered and should be perfectly safe. [...]In addition to causing mineralization of
the skeleton and increasing serum calcium and phosphorus concentrations, vitamin D is known to regulate parathyroid growth and parathyroid hormone production; it plays a role in the islet cells of the pancreas, has a significant effect on the immune system, and can help in suppression of certain autoimmune diseases and certain cancers. To obtain maximal benefits of dietary vitamin D and to reduce the risks of these diseases, intakes of vitamin D higher than currently recommended are in order.
Mit diesen vielen Auszügen will ich nicht darstellen, was für ein belesener Mensch ich bin, sondern dass es sehr viele Fakten gibt, die von vielen wahrscheinlich schon mehr oder weniger selbst unbewusst festgestellt wurden. Wichtig ist immer wieder, sich nicht einzelne Fakten herauszugreifen, sondern diese möglichst immer im Zusammenhang zu sehen. Die Funktionen in einem Organismus bestehen nicht in sinnloser Weise, sondern alles passt irgendwie zusammen - man muss nur dahinter kommen, wie...
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Quellen:
Bourdeau, J.E.; Schwer-Dymerski, D.A.; Stern, P. H.; Langman, C. B. (1986): Calcium and phosphorus metabolism in chronically vitamin-D-deficient laboratory rabbits. Miner Electrolyte Metab. 12(3). 176-85.
Cantorna, M. T.; Zhu, Y.; Froicu, M.; Wittke, A. (2004): Vitamin D status, 1,25-dihydroxyvitamin D3, and the immune system. Am J Clin Nutr 80(suppl). 1717S–20S
DeLuca, H. F. (2004): Overview of general physiologic features and functions of vitamin D. Am J Clin Nutr 80(suppl). 1689S–96S
Fairham, J.; Harcourt-Brown, F. M. (1999): Preliminary investigation of the vitamin D status of pet rabbits. Vet Rec 145. 452-454
Hansen, S (2012): Untersuchungen zum Ca-Stoffwechsel sowie zur Zahnlängenentwicklung und -zusammensetzung von Chinchillas bei Variation der Ca-Zufuhr und des Angebots von Nagematerial. Tierärztliche Hochschule Hannover. Dissertation
Harcourt-Brown, F. M. (2002): Textbook of Rabbit Medicine. Butterworth-Heinemann Ltd. ISBN 978-0-7506-4002-2
Holick, M. F. (2004a): Sunlight and vitamin D for bone health and prevention of autoimmune diseases, cancers, and cardiovascular disease. Am J Clin Nutr vol. 80 no. 6. 1678S-1688S
Holick, M. F. (2004b): Vitamin D: importance in the prevention of cancers, type 1 diabetes, heart disease, and osteoporosis. Am J Clin Nutr 79. 362–371.
Kamphues, J.; Carstensen, P.; Schroeder, D.; Meyer, H.; Schoon, H.-A.; Rosenbruch, M. (1986): Effekte einer steigenden Calcium- und Vitamin D-Zufuhr auf den Calciumstoffwechsel von Kaninchen. J. Anim. Physiol. a. Anim. Nutr. 56. 191-208
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